Biker - Amplifier/voice changer

Et sted hvor både nye og gamle medlemmer kan vise fram eller få hjelp og råd til sine prosjekter.
Post Reply
vegardga

Biker - Amplifier/voice changer

Post by vegardga »

Hei,

Jeg har veldig lyst å få installert amplifier/voice changer i biker scout-drakta mi, og lurer på hvordan jeg skal gå fram. Gjerne at stemmen endres litt (mer lik storm/scout trooper), og at man lager sånn "static burst"-lyd når man er ferdig å prate.

Jeg har en del erfaring med elektronikk, og kommer til å fikse hardware/software selv (arduino m.m.). Men, til dere som allerede har noe lignende, hvordan har dere plassert det i drakta? Hvilken mikrofon bruker dere? Hvor er høyttalerne montert?

Tar imot alt av tips og triks til hva jeg burde tenke på! :)

- Vegard
Vegard Gamnes / TB13877
2096
Commanding Officer

Troops

Re: Biker - Amplifier/voice changer

Post by 2096 »

Mange bruker troopercom eller lignende lydbrett med aker amp som ett alternativ. Ofte plassert bak armour, eller i lommer/ pouches.
Stein Andre Olsen
Ti/Ic/Id-2096
Norwegian Garrison
Commanding Officer
24595

Post by 24595 »

Jeg har god erfaring med både bygge og bruke TK-Talkie.

Dette er et utrolig fleksibelt system som styres via mobilapp og Bluetooth. Det kan kjøpes ferdig via nettsiden til TK-Talkie eller litt billigere å kjøpe og bygge selv via diverse nettbutikker

TK-Talkie er ferdig programmert til flere karakterer, og i tillegg kan man justere seg frem til nesten hva som helst

Jeg kan være behjelpelig med å bestille det som trengs (så lenge jeg slipper å betale) og montere/programmere

Hvis noen vil prøve eller se på min TK-Talkie så har jeg det med på alle Troops jeg er med på, eller kontakt meg
Kjell Bråten
TA - Imperal combat assault tank driver
IC - Scanning Crew
IS - AT-ST Driver

24595

Troops: 25 Last troop: SpillExpo
vegardga

Post by vegardga »

Så bra!

Jeg kom også over TK-Talkie-siden, og har bestilt inn tilsvarende deler og mikrokontroller! Jeg har erfaring med blant annet Arduino fra før, så regner med utviklingen av software (og lodding av hardware) skal gå fint!

Det jeg lurer mest på er egentlig høyttaleren - hvor har du/dere montert denne/disse på drakta? Jeg har som sagt scout trooper-drakt, og har tenkt på de to lommene foran, om det fungerer bra å plassere høyttaler(ne) der?

Kan du poste bilder av hvordan du har montert det hos deg? :)
Vegard Gamnes / TB13877
2096
Commanding Officer

Troops

Post by 2096 »

noen erfaringer med kostnad ved selvbygg? har en eldre troopercom, men tipper det har skjedd ting på den tekniske siden siden 2010, bruker den sammen med en aker amp som sitter bak brystplata per i dag..
Stein Andre Olsen
Ti/Ic/Id-2096
Norwegian Garrison
Commanding Officer
vegardga

Post by vegardga »

Jeg holder på å sette alt sammen nå, samt se på utviklingen av software. Men så langt er kostnadene følgende:
- Teensy 4.0 - $23.80 (https://www.pjrc.com/store/teensy40.html)
- Teensy Audio Adapter - $14.40 (https://www.pjrc.com/store/teensy3_audio.html)
- Croove speaker - $34.99 (https://www.amazon.com/gp/product/B00L1E6NR8)

Basically that's it. Trenger også aux-kabler osv, samt stuff til lodding/sette alt sammen.

I tillegg til dette kommer jo da tiden man bruker på utvikling av software.
Vegard Gamnes / TB13877
24595

Post by 24595 »

TK-Talkie har jo software helt klar. Du trenger bare montere etter deres turorial
Anbefaler en ble Bluetooth dings for å kunne styre alt fra mobil
Kjell Bråten
TA - Imperal combat assault tank driver
IC - Scanning Crew
IS - AT-ST Driver

24595

Troops: 25 Last troop: SpillExpo
vegardga

Post by vegardga »

Joda, det er sant. Hvis du har alle delene som blir brukt i tutorialen, og gjør alt "etter boka", så kan du også bruke softwaren direkte og være fornøyd!

Jeg har f.eks. ikke bluetooth-modulen, ei heller hanske-knappene. I tillegg har jeg lyst å kode litt selv, og gjøre en del forenklinger basert på tktalkie-koden. Den er unødvendig komplisert for en simpel sjel :)
Vegard Gamnes / TB13877
32700

Post by 32700 »

Til TK-en min bruker eg ein gammal iComm: https://voicebooster.com/products/icomm ... ion-system

Fungerer fint, men batteriet inni er herk. Svindyrt å få tak i her i Noreg. Men det skal gå an å fikse slik at den bruker meir standardiserte batteriar, eg har berre ikkje kome så langt enno.

Om du vil ha stemmeboks i staden for stemmeforvrengjar, så kan eg tipse om MiCom Sound Rig. Dette er ein boks med ferdiginnspelte ord og frasar som du styrer med ein handkontroll inni hansken. Veit ikkje om dei har spesifikt biker, men dei har TK.

Personleg synest eg ikkje TK-en til MiCom er så veldig god. Eg har derimot til Boba, og synest at den fungerer fint. Særleg i møte med litt eldre barn og vaksne som kan engelsk. Eg har åtte knappar med litt over 50 frasar. Frasane er delt inn i kategoriar, f.eks. "hei"-frasar på knapp 1, "adjø"-frasar på knapp 8 osv.

Og MiCom til Vader er beintøff! Sjå demo her: https://www.youtube.com/watch?v=epBEJiGHEVA

Men prisen... Eh.. Ganske dyr.

Høgtalaren eg bruker til både iComm og MiCom er ein liten Aker MR 1506.
Simon Hansen | TK32700.com | @TK32700
Troops: 28 som ANH Stunt Stormtrooper, 9 som ESB Boba Fett.
Seinaste troop: Outland Bodø (21. november 2024)
52117

Post by 52117 »

Dette virker interessant. Føler det er på høy tid at jeg får meg en stemmefunksjon i Snowtrooperen min.
52117 - Martin August
Post Reply